Kiedy przygotowujemy plik do druku z
pewnością zależy nam na wysokiej jakości koloru, szczególnie kiedy grafika ma
wiele istotnych szczegółów, które muszą być dokładnie odwzorowane. Co jednak
zrobić kiedy kolor, który widzimy na ekranie monitora różni się od upragnionego
koloru, który ma być widoczny w naszej publikacji?
Najważniejsza zasada to ta, że w druku
stosujemy przestrzeń barwną CMYK ponieważ drukarki wykorzystują właśnie takie,
a nie inne kolory. Przy takim ustawieniu uzyskujemy na ekranie
symulację kolorów, które uzyskamy po wydruku w tzw. druku pod proof. Pliki
przygotowane w innych kolorach niż CMYK zostaną automatycznie zamienione na
kolory CMYK. Taka konwersja jest niekontrolowana, a różnica w kolorach może być
znacząca, dlatego wymagane jest zawsze przygotowanie plików w kolorach CMYK.
CMY (cyan, magenta, yellow) to zestaw farb
podstawowych. Pozwala trafnie odwzorować wiele kolorów jednak bez smolistych
czerni i wyrazistych ciemnych tonów. W tym celu konieczne jest dodanie czerni
(K). Potocznie drukiem triadowym określa się druk z zastosowaniem wspomnianych
farb (łącznie z czernią) w odróżnieniu od druku farbami znakowymi, specjalnymi
(wcześniej przygotowanymi kolorami w/g wzornika Pantone).
Aby czerń była prawdziwie czarna
Kolor czarny powstały z koloru
K(Key, czarny) = 100% w przestrzeni CMYK po wydruku nie będzie w pełni czarny
należy dodać do niego inne składowe np. C=60% M=60% Y=60% K=100%. W ten sposób
otrzymamy prawdziwą czerń. Ilość % składu kolorów zależy od nafarbienia, jakie
możemy uzyskać w danej drukarni w tym przypadku było to 280%.
A co z RGB?
Przestrzeń RGB to barwy odwzorowywane za pomocą
światła (monitory, telewizory) które nie
odwzorowują dokładnie przestrzeni CMYK (koloru farb w druku). Monitory do
zastosowań domowych i biurowych, odwzorowując przestrzeń RGB (kolor ze
światła), Dlatego kolory w projektach prac przygotowanych do druku, oglądane na
domowych monitorach, mogą znacznie odbiegać od kolorów uzyskanych w druku.
Zdjęcie poniżej ukazuje jak ten często spotykany błąd wpływa na
wygląd pracy po wydruku. Zmiany będą niewielkie lub istotne, w zależności od ilości
kolorów RGB, które nie pokryją się z zakresem kolorów CMYK-owych.
Prace tworzone w innych przestrzeniach barwnych niż
CMYK, np. w przestrzeni barwnej RGB, należy przekonwertować do CMYK-a przed
przekazaniem plików do drukarni.
Dodatkowe
kolory Pantone
Dodatkowymi kolorami są np.:
kolory z rodziny Pantone często wykorzystywane w projektach
logo. Używanie kolorów dodatkowych znacznie zwiększa koszt wydruku. Przestrzeń
barwną również ustalamy na samym początku.
Wydruki próbne
Aby mieć pewność, że kolor w druku będzie maksymalnie
zbliżony do oczekiwań, na etapie projektowania należy korzystać z wzorników
CMYK i PANTONE. Dodatkowo, przed drukiem należy wykonać wydruk próbny.
Kolor w zależności od podłoża
Kolor w druku jest również uzależniony od rodzaju
użytego surowca w druku. Ten sam plik wydrukowany na papierach i kartonach
gładkich, ozdobnych, niepowlekanych, powlekanych, białych, kremowych będzie się
różnił kolorystycznie.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak przygotować plik do druku zapytaj się naszych konsultantów na stronie www.topdruk24.pl .
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej jak przygotować plik do druku zapytaj się naszych konsultantów na stronie www.topdruk24.pl .
Komentarze
Prześlij komentarz