Jak poprawnie przygotować plik do druku?






Dobrze przygotowany plik do druku gwarantuje udany efekt. O czym warto pamiętać przygotowując projekt? Jak unikać najczęściej popełnianych błędów?Zapytałam o to naszych ekspertów z drukarni.

Klienci popełniają różne błędy w zakresie przygotowania pliku do druku – przyznaje Robert Orzołek,  grafik DTP w Top Druk sp. z o.o. Najczęstsze z nich to m.in. brak spadów przy dodawaniu plików do druku, niedostosowanie się do wymogów drukarni jeśli chodzi o wymiar formatu, wewnętrzne marginesy, błędna kolorystyka CMYK/PANTONE. Nieraz zdarza się, że klienci przesyłają pliki okładki twardej  bez grzbietu lub ze źle zadanym grzbietem, a pliki stron ze środka są przygotowane pojedynczo, co sprawia kłopot przy otwieraniu wielu stron – dodaje.


Czy rodzaj pliku ma znaczenie?

Ze względu na oprogramowanie wykorzystywane przez grafika i drukarnię zapisanie pliku we właściwym formacie jest niezbędne do jego prawidłowego odczytania i dalszej eksploatacji. Najczęściej przyjmowany format do druku to TIFF lub PDF.  


TIFF to format zapisu grafiki rastrowej który umożliwia profesjonalne wykorzystanie plików graficznych bez narażania ich na utratę jakości podczas kompresji.  Dlatego jeśli chcemy by grafik zaingerował w przesłany plik można zapisać go w tym formacie.

Jednak najczęściej zalecanym formatem pliku jest PDF ponieważ nie powoduje on utraty jakości pliku graficznego przy modyfikacji rozmiarów grafiki. Dobrze jest jeśli plik PDF powstał z programów rodziny Adobe, np. Adobe Illustrator, Photoshop, InDesign,  a nie z Word konwertowanego na PDF ponieważ w takim przypadku pojawiają się  problemy graficzne np. teksty nie są zamieniane na krzywe itp. Zazwyczaj teksty i akapity tworzy się w InDesignie, w Ilustratorze wykonuje się elementy grafiki wektorowej, a w Photoshopie bitmapy. 


Podczas przygotowywania plików do druku może pojawić się jeszcze wiele innych problemów. Sposobem na ich uniknięcie jest weryfikacja pliku przez naszego grafika oraz korzystanie z profesjonalnych programów do weryfikacji plików – np. preflight.








Spady i marginesy bezpieczeństwa


Więcej o spadach czym są i jakie mają znaczenie znajdziecie na naszym blogu 

Jeśli  przygotowując ulotkę lub wizytówkę,  chcemy żeby wydrukowany projekt wyglądał niemal identycznie jak ten w projekcie, nie powinniśmy zapominać o ustaleniu spadów i marginesów. 





Spady to 3 mm zapasu projektowanej grafiki, która przekracza linię cięcia produktu. Dotyczy także projektów z niezadrukowanym tłem oraz tłem w jednolitym kolorze.

Trzeba pamiętać że gilotyna spowoduje nacisk noża na warstwę arkuszy przez co przesunięcie linii cięcia jest niemal pewne. Jednak jeśli nie zapomnimy o niewielkim zapasie to unikniemy powstania białej krawędzi.


Praca z tekstami



Projektując,ulotkę, wizytówkę czy katalog konieczne jest  zadbanie  o czytelny układ pliku, odpowiednią interlinię oraz (odstępy między literami). Wszystkie fonty warto zamienić na krzywe, tak aby uniknąć utraty jakości czy problemów z odczytaniem danego fontu.


Kolor CMYK a może PANTONE?





Kiedy przygotowujemy plik do Druku z pewnością zależy nam na wysokiej jakości koloru, szczególnie kiedy grafika ma wiele istotnych szczegółów , które muszą być dokładnie odwzorowane. Rozpoczynając pracę nad projektem należy ustawić kolorystykę jako CMYK . Przy takim ustawieniu uzyskujemy na ekranie symulację kolorów które uzyskamy po wydruku. W tzw  druku pod proof.  Częstym błędem jest ustawienie projektu  w kolorach RGB, nie jest to profil kolorystyczny używany w druku offsetowym, najczęściej stosuje się RGB w druku pigmentowym fotografii oraz na fotolabach w procesie wywoływania zdjęć.
Poniżej  zdjęcie które ukazuje jak ten często spotykany błąd wpływa na wygląd pracy po wydruku.


W druku offsetowym możemy użyć również kolorów Pantone, jest to jednak proces który powoduje konieczność przygotowania maszyny pod dokładnie wskazany kolor z palety Pantone. Wykonujemy taki druk na indywidualne życzenie klienta, który może w symulacji zobaczyć wstępny wynik wydruku.


Jak ustawić ostrość?




Aby użyte obrazy i bitmapy miały odpowiednią jakość  , trzeba  ustawić jego odpowiednią rozdzielczość przed oddaniem go do druku chodzi tutaj o ilość pikseli przypadającą na 1 cal, czyli dpi. W przypadku grafik przeznaczonych do wydruku ich właściwa rozdzielczość to 300 ppi. 


Oczywiście aby plik sformatowany do 300 ppi wydrukował się poprawnie,zanim dodamy dany obraz  należy  również zadbać o jakość samej grafiki. Jeśli tego nie dopatrzymy, może się później okazać że nasze logo na wizytówce czy ulotce po wydruku stało się zlepkiem kolorowych plam.

Narzędzia które znajdziemy w drukarni


A jeśli mimo wszystko cię to przerasta, zawsze możesz skorzystać ze specjalnych szablonów udostępnionych przez drukarnię Top Druk. Okazują się bardzo pomocne w odpowiednim rozłożeniu projektu. Można je pobrać z naszej strony internetowej przy każdym z produktów.

Innym narzędziem niesamowicie ułatwiającym pracę jest jest preflight. To system, który pozwala błyskawicznie wykryć większość podstawowych błędów w przygotowaniu pliku do druku. Po wysłaniu pliku do weryfikacji program tworzy raport, mówiący o tym, czy plik jest poprawnie przygotowany do druku. W razie nieprawidłowości, najczęściej dostajesz informacje o tym, co należy poprawić. To prosty, szybki i bardzo sprawny sposób na weryfikację plików, jeszcze zanim te trafią do drukarni.





Photo by marcoverch on Foter.com / CC BY
Camera photo created by welcomia - www.freepik.com

Komentarze

  1. Bardzo fajne porady i muszę powiedzieć, że ja również lubię oddawać do druku wiele rzeczy. Udało mi się także trafić na artykuł http://www.eldezet.pl/materialy-promocyjne-dla-twojej-firmy-na-jakie-formy-warto-postawic/ gdzie dokładnie opisali jakie materiały promocyjne po prostu warto jest mieć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moje pliki do druku przygotowuje zawsze profesjonalna agencja marketingowa dzięki temu wiem, że będą najwyższej jakości

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz