Dobrze przygotowany plik do druku gwarantuje udany efekt. O czym
warto pamiętać przygotowując projekt? Jak unikać najczęściej popełnianych
błędów?Zapytałam o to naszych ekspertów z drukarni.
Klienci popełniają różne błędy w zakresie przygotowania pliku do druku – przyznaje Robert Orzołek, grafik DTP w Top Druk sp. z o.o. Najczęstsze z nich to m.in. brak spadów przy dodawaniu plików do druku, niedostosowanie się do wymogów drukarni jeśli chodzi o wymiar formatu, wewnętrzne marginesy, błędna kolorystyka CMYK/PANTONE. Nieraz zdarza się, że klienci przesyłają pliki okładki twardej bez grzbietu lub ze źle zadanym grzbietem, a pliki stron ze środka są przygotowane pojedynczo, co sprawia kłopot przy otwieraniu wielu stron – dodaje.
Czy rodzaj pliku ma znaczenie?
Ze względu na oprogramowanie wykorzystywane przez grafika i drukarnię
zapisanie pliku we właściwym formacie jest niezbędne do jego prawidłowego
odczytania i dalszej eksploatacji. Najczęściej przyjmowany format do druku
to TIFF lub PDF.
TIFF to format zapisu
grafiki rastrowej który umożliwia profesjonalne wykorzystanie plików
graficznych bez narażania ich na utratę jakości podczas kompresji.
Dlatego jeśli chcemy by grafik zaingerował w przesłany plik można zapisać go w
tym formacie.
Jednak najczęściej zalecanym formatem pliku jest PDF ponieważ
nie powoduje on utraty jakości pliku graficznego przy modyfikacji rozmiarów
grafiki. Dobrze jest jeśli plik PDF powstał z programów
rodziny Adobe, np. Adobe Illustrator, Photoshop, InDesign, a nie z
Word konwertowanego na PDF ponieważ w takim przypadku pojawiają się
problemy graficzne np. teksty nie są zamieniane na krzywe itp.
Zazwyczaj teksty i akapity tworzy się w InDesignie, w Ilustratorze
wykonuje się elementy grafiki wektorowej, a w Photoshopie bitmapy.
Podczas przygotowywania plików do druku
może pojawić się jeszcze wiele innych problemów. Sposobem na ich uniknięcie
jest weryfikacja pliku przez naszego grafika oraz korzystanie z profesjonalnych
programów do weryfikacji plików – np. preflight.
Spady i marginesy bezpieczeństwa
Więcej o spadach czym są i jakie mają znaczenie znajdziecie na naszym
blogu
Jeśli przygotowując ulotkę lub
wizytówkę, chcemy żeby wydrukowany projekt wyglądał niemal identycznie
jak ten w projekcie, nie powinniśmy zapominać o ustaleniu spadów i
marginesów.
Spady to 3 mm zapasu
projektowanej grafiki, która przekracza linię cięcia produktu. Dotyczy także
projektów z niezadrukowanym tłem oraz tłem w jednolitym kolorze.
Trzeba pamiętać że gilotyna spowoduje nacisk noża na
warstwę arkuszy przez co przesunięcie linii cięcia jest niemal pewne. Jednak
jeśli nie zapomnimy o niewielkim zapasie to unikniemy powstania białej
krawędzi.
Praca z tekstami
Projektując,ulotkę, wizytówkę czy katalog konieczne
jest zadbanie o czytelny układ pliku, odpowiednią interlinię
oraz (odstępy między literami). Wszystkie fonty warto zamienić na krzywe, tak
aby uniknąć utraty jakości czy problemów z odczytaniem danego fontu.
Kolor CMYK a może
PANTONE?
Kiedy przygotowujemy plik do Druku z pewnością zależy
nam na wysokiej jakości koloru, szczególnie kiedy grafika ma wiele istotnych
szczegółów , które muszą być dokładnie odwzorowane. Rozpoczynając pracę
nad projektem należy ustawić kolorystykę jako CMYK . Przy
takim ustawieniu uzyskujemy na ekranie symulację kolorów które uzyskamy
po wydruku. W tzw druku pod proof. Częstym błędem jest
ustawienie projektu w kolorach RGB, nie jest to profil
kolorystyczny używany w druku offsetowym, najczęściej stosuje się
RGB w druku pigmentowym fotografii oraz na fotolabach w procesie wywoływania zdjęć.
Poniżej zdjęcie które ukazuje jak
ten często spotykany błąd wpływa na wygląd pracy po wydruku.
W druku offsetowym możemy użyć również kolorów Pantone,
jest to jednak proces który powoduje konieczność przygotowania maszyny pod
dokładnie wskazany kolor z palety Pantone. Wykonujemy taki druk na indywidualne
życzenie klienta, który może w symulacji zobaczyć wstępny wynik wydruku.
Jak ustawić ostrość?
Aby użyte obrazy i
bitmapy miały odpowiednią jakość , trzeba ustawić jego
odpowiednią rozdzielczość przed oddaniem go do druku chodzi tutaj o ilość
pikseli przypadającą na 1 cal, czyli dpi. W przypadku grafik przeznaczonych do
wydruku ich właściwa rozdzielczość to 300 ppi.
Oczywiście aby plik sformatowany
do 300 ppi wydrukował się poprawnie,zanim dodamy dany obraz należy
również zadbać o jakość samej grafiki. Jeśli tego nie dopatrzymy, może się
później okazać że nasze logo na wizytówce czy ulotce po wydruku stało się
zlepkiem kolorowych plam.
Narzędzia które znajdziemy w drukarni
A jeśli mimo wszystko cię to przerasta, zawsze możesz skorzystać ze specjalnych
szablonów udostępnionych przez drukarnię Top Druk. Okazują się bardzo
pomocne w odpowiednim rozłożeniu projektu. Można je pobrać z naszej strony
internetowej przy każdym z produktów.
Innym narzędziem niesamowicie ułatwiającym pracę jest jest preflight. To
system, który pozwala błyskawicznie wykryć większość podstawowych błędów w
przygotowaniu pliku do druku. Po wysłaniu pliku do weryfikacji program tworzy
raport, mówiący o tym, czy plik jest poprawnie przygotowany do druku. W razie
nieprawidłowości, najczęściej dostajesz informacje o tym, co należy poprawić.
To prosty, szybki i bardzo sprawny sposób na weryfikację plików,
jeszcze zanim te trafią do drukarni.
Photo by marcoverch on Foter.com / CC BY
Camera photo created by welcomia - www.freepik.com
Bardzo fajne porady i muszę powiedzieć, że ja również lubię oddawać do druku wiele rzeczy. Udało mi się także trafić na artykuł http://www.eldezet.pl/materialy-promocyjne-dla-twojej-firmy-na-jakie-formy-warto-postawic/ gdzie dokładnie opisali jakie materiały promocyjne po prostu warto jest mieć.
OdpowiedzUsuńMoje pliki do druku przygotowuje zawsze profesjonalna agencja marketingowa dzięki temu wiem, że będą najwyższej jakości
OdpowiedzUsuń